Importbil fra Tyskland
Importbiler - Attraktive biler fra Tyskland
Samme vilkår som ved fabriksnye
Her hos Fleggaard Leasing har du mulighed for at lease importerede biler fra Tyskland. Du har med andre ord mulighed for at finde din drømmebil syd for grænsen, hvorefter du kan lease den hos os.
Bilen skal være minimum 36 måneder gammel, have kørt max 100.000 km og være til salg hos en autoriseret forhandler i Tyskland. Derudover er der en række generelle regler ved import af bil fra Tyskland, som du kan blive klogere på her.
Hvad er mulighederne?
Det tyske brugtbilsmarked er langt større end det danske. Derfor er sandsynligheden for at finde den bil, du leder efter, i den rigtige farve og med det ønskede udstyr meget større, og typisk er det også nemmere at finde en fornuftig pris - særligt ved elbiler.
Vi skræddersyer et tilbud på bilen til dig
Når du har fundet den bil, du ønsker at lease, sender du os et link til bilen fra Mobile.de, lidt info om dit årlige kørselsforbrug, samt hvor længe du ønsker at lease bilen. Har du brug for hjælp til at finde den bil, du søger, så kan du selvfølgelig også få hjælp af en af vores erfarne rådgivere.
Regler for import af bil fra Tyskland
For at en bil må importeres fra Tyskland til Danmark, er der en række regler, som skal overholdes, før det kan lade sig gøre. Alt afhængig af hvilken type bil, du ønsker at importere, så varierer reglerne lidt, hvor det f.eks. er særligt fordelagtigt for både sælger og køber at sende elbiler videre til Danmark.
Import af brugt bil
Det er ikke tilladt at importere en spritny bil - den skal være brugt. For at en given bil kan anses for at være brugt, skal den som minimum have kørt 6.000 km, og dens første registrering skal være foretaget for mindst seks måneder siden.
Er bilen gammel nok, og har den også en tilpas høj kilometerstand, så behøver du kun at betale moms i Tyskland. Hvis bilen ikke lever op til kravene og derfor ikke tæller som brugt bil, så slipper du ikke for også at betale dansk moms for bilen.
Import af elbil
Ved import af elbiler fra Tyskland gælder der særlige regler, og er du netop på udkig efter en brugt elbil, så er det ekstra fordelagtigt at vælge at importere fra Tyskland frem for at finde din næste elbil herhjemme.
Grundet ekstraordinære tyske tilskudsregler kan man som køber af ny elbil i Tyskland få et statstilskud på op til 9.000 euro oven i handlen. Når den tyske køber har ejet elbilen i seks måneder og kørt 6.000 km i den, har vedkommende lov til at sælge den videre til udlandet.
Omkostninger ved import af bil fra Tyskland
Når du importerer bil fra Tyskland, er der en række omkostninger, som følger med i handlen, ligesom det er tilfældet ved bilkøb herhjemme. Generelt set vil omkostningerne ved at importere være langt billigere, men det afhænger af en række faktorer, som du kan læse mere om her.
Moms ved import
Sammenlignet med den danske moms på biler, der ligger på 25%, så er den tyske moms kun 19%. Ved at importere en tysk bil frem for at købe en i Danmark kan du derfor både spare moms og også den avance, som de danske bilforhandlere får ud af handlen.
Det er dog vigtigt at tjekke bilens dokumenter og sikre, at bilen både lever op til reglerne om at være registreret for mindst seks måneder siden og har kørt mere end 6.000 km. Ellers slipper du nemlig ikke for at betale moms på begge sider af grænsen.
Registreringsafgift ved import
De tyske bilpriser er generelt set lavere end i Danmark. Men uanset hvilken slags bil du er på udkig efter, så er det et lovmæssigt krav, at der betales en registreringsafgift for at gøre bilen lovlig at eje i Danmark, også selvom bilen allerede er registreret i Tyskland.
I forhold til registreringsafgiftens beløb så er der til gengæld markant forskel på, om der er tale om en elbil eller en bil med brændselsmotor. For at motivere danskere til i højere grad at købe elbiler er registreringsafgiften for elbiler nemlig blevet reduceret.
Derfor er import af elbiler naturligvis steget i popularitet, da du som køber både sparer penge ved at købe elbilen i Tyskland, og igen når den skal registreres i Danmark.
Ny afgift baseret på CO2-udledning
Fradraget på din registreringsafgift bestemmes ud fra bilens CO2-udledning. Derfor er en elbil naturligvis et fordelagtige valg, men en anden mulighed kan også være at importere en plugin-hybrid med lav CO2-udledning.
Hvis din importerede plugin-hybrid udleder under 49 g CO2 pr. km, så slipper du med at betale under halvdelen af beløbet på den oprindelige registreringsafgift. Udleder bilen til gengæld over 49 g CO2 pr. km, så skal du betale lige så stor registreringsafgift som for en benzin- eller dieselbil.
Transport, syn og registrering
Når du selv importerer en bil fra udlandet, er der en lang række af praktiske forhold, som du er nødt til at arrangere og financiere. Bilen skal først og fremmest hentes hjem - enten af dig selv eller ved at betale for at få bilen fragtet på en autotransporter.
Derudover skal der også foretages et kombineret registrerings- og toldsyn, hvorefter du skal kontakte motorregistret og bede dem om at værdsætte din bil, sådan så registreringsafgiften kan blive beregnet. Til sidst skal du også skaffe danske nummerplader til bilen på et af SKATs motorcentre eller ved en nummerpladeoperatør.
Vi kan klare alt det praktiske for dig
Her hos Fleggaard Leasing kan vi stå for alt det praktiske, sådan så du slipper for alt bøvlet ved selv at importere din bil. I stedet skal du blot forholde dig til, hvilken bil du ønsker at lease, og hvor lang aftalen skal være.
Så snart du har godkendt vores tilbud, underskrevet aftalen og indbetalt førstegangsydelsen, så tager vi os af at hente bilen hjem og gøre den klar til dig, hvilket indkluderer:
- Køb af bilen
- Hjemtransport
- Kosmetisk klargøring
- Syn
- Indregistrering
- Danske nummerplader
- Personlig levering
FAQ - ofte stillede spørgsmål
Hvad koster import af bil fra tyskland?
Ved import af bil fra Tyskland er der flere forskellige faktorer, der har indflydelse på prisen. Først og fremmest skal bilen købes, og herefter skal den så transporteres hjem, synes, registreres og have plader på.
Er det en benzin- eller dieselbil, så er det ikke sikkert, at import fra Tyskland er billigere end at købe i Danmark. Men ved elbil eller plugin-hybrid er der helt klart mulighed for at gøre en billigere handel ved at importere fra Tyskland frem for at købe i Danmark.
Hvor meget skal man betale i afgift på en bil fra Tyskland?
Uanset om du køber bil i Tyskland eller Danmark, så skal du betale den samme afgift for at få bilen registreret i Danmark. Den økonomiske fordel ved at importere en bil fra Tyskland er derimod, at bilerne generelt set er billigere til salg syd for grænsen.
Afgiften vil dog være billigere, hvis det handler om en elbil eller plugin-hybrid. Du kan nemlig opnå store besparelser på registreringsafgiften, hvis bilen udleder under 50 g CO2 pr. km.
Hvor meget koster det at omregistrere en bil fra Tyskland?
Der er flere måder at få omregistreret din bil på, og fælles for dem alle hedder det sig, at det er forholdsvis billigt. Det kan både gøres fysisk (hos nummerpladeoperatør) eller online, og priser ser således ud:
- Nummerpladeoperatør: 480 kr.
- Motorregistret: 340 kr.
- SKATS app “Ejerskifte”: 340 kr.
Kan det betale sig at køb en elbil i Tyskland?
Ja. Generelt set er bilpriserne billigere i Tyskland end herhjemme, og derudover får tyskere også et tilskud på op til 9.000 euro (67.000 kr.), når de køber ny elbil. Derfor kan det betale sig at sælge elbilerne videre til danskere for en billigere pris end i Danmark.
Vi finder en løsning til dine behov
Uanset om din importerede bil er tiltænkt privat brug eller erhverv, så kan vi hos Fleggaard Leasing lave et skræddersyet tilbud til dig, sådan så du får en leasingaftale, der passer til dine krav og behov.
Er du interesseret i at lease din drømmebil hos os? Du kan læse mere om vores proces ved import af tyske biler og blive klogere på de mange fordele ved at lease hos Fleggaard Leasing her.
Har du spørgsmål til, hvordan import af tyske biler fungerer, eller er interesseret i lidt rådgivning, så må du til hver en tid kontakte en af vores dygtige rådgivere - det er 100% uforpligtende.